Jak wybrać ponton?

Nabycie własnej małej łódki na weekendowe wypady na ryby czy rekreacyjne pływanie po jeziorze to marzenie wielu osób. Jednak nie każdy z nas ma możliwość posiadania łódki w garażu, a koszty jej zakupu nie są małe. Z pomocą w spełnieniu tego marzenia przychodzi szeroki wachlarz pontonów.

Typy pontonów

Chociaż polski rynek oferuje multum rodzajów pontonów , możemy spośród nich wyłonić 3 główne typy:

  • rekreacyjne – idealne na romantyczny rejs po jeziorku lub dokarmianie kaczek;
  • wędkarskie – cechujące się lepszą jakością od poprzedników oraz większą wypornością, są w stanie wytrzymać długie godziny spędzone na obserwowaniu spławika, a także poza pasażerami są w stanie udźwignąć cały niezbędny sprzęt i kilka dużych szczupaków;
  • specjalistyczne – pontony cechujące się najwyższą wytrzymałością i jakością, wykorzystywane przez służby specjalne do specjalnych zadań.

To, na jaki rodzaj pontonu się zdecydujemy, zależeć będzie od jego przeznaczenia. Do spędzenia letniego popołudnia na dryfowaniu na środku jeziorka z drugą połówką nie potrzebujemy rakiety za kilka tysięcy, ale z kolei do rejsów dalekomorskich nie nada się ponton rekreacyjny. Niezależnie od przeznaczenia, bardzo ważnym aspektem, na który trzeba zwrócić uwagę, jest gramatura materiału świadcząca o jego gęstości, a co za tym idzie – wytrzymałości. Jeżeli nie chcemy, aby pierwszy lepszy kamyk bądź gałązka zrobiła dziury w naszym nabytku, nie marnujmy czasu na oglądanie pontonów, których gramatura jest niższa niż 900 g/m2.

Kategorie pontonów

Pontony dzielą się na 4 kategorie wytrzymałości:

kategoria A – ponton oceaniczny, cechujący się dalekim zasięgiem, najwyższą wytrzymałością, najczęściej z tej kategorii pontonu korzystają jednostki specjalistyczne;

kategoria B – pełnomorski, równie wytrzymały, przeznaczony do krótszych rejsów;

kategoria C – wody przybrzeżne, jeziora, rzeki, zatoki;

kategoria D – wody osłonięte, jeziorka, kanały, zatoczki.

Rodzaje podłóg

Każdy z nas lubi wiedzieć na czym stoi. Nie inaczej jest w przypadku podłogi, w którą wyposażony będzie nasz ponton, a do wyboru mamy trzy główne rodzaje podłoża:

  • AIR – podłoga wykonana z włókien poliestrowych, które wpływają na jej  dobrą wytrzymałość przy małej wadze. Dzięki temu ponton jest lekki i łatwy w transporcie, a także łatwo się go składa;
  • VIB – jest to podłoga o bardzo podobnym składzie i właściwościach do AIR, zapewnia jednak lepszy ślizg, z tą różnicą, że łatwo ulega zabrudzeniom;
  • RIB – podłoża cięższe ale znacznie wytrzymalsze, ułatwiają sterowanie pontonem nawet przy dużych prędkościach.

Kolor ma znaczenie

Mogłoby się zdawać, że kolor naszego pontonu to rzecz drugorzędna – nic bardziej mylnego. Unikajmy ciemnych kolorów, które jak wiadomo, przyciągają promienie słoneczne i zachęcają do nagrzewania pontonu, przez co materiał pod wpływem wysokiej temperatury osłabia się, stwarzając niezbyt korzystną możliwość poparzenia nam skóry. 

Redakcja